Retur, bytte og reklamasjon


Angrefristskjema finner du her.

Sportsdeal har 100 dagers returrett og følger ellers forbrukerkjøpsloven. Det betyr at du kan returnere ubrukte varer i original emballasje innen 100 dager fra du mottok den. 

Retur

Her er oversikten over hvordan du returnerer produkt(ene).

1. Fyll ut returskjemaet og angi returårsak.

2. Legg returskjemaet sammen med det du skal returnere. Bruk gjerne SportsDeal-posen du mottok fra oss eller en annen tett forpakning dersom du ønsker det.

3. Klistre returetiketten godt synlig på posen. 
For pakker opp til 2 kg: Returetiketten hentes ut her https://www.posten.no/retur/. 
Bruk så ReturID: SPOR-22992 og fyll ut nødvendig informasjon.

For pakker over 2 kg: Kan du kjøpe returetikett av oss her https://sportsdeal.no/11874-returservice-posten-returlapp.html til en redusert pris.

Dersom du ønsker å velge annen forsendelsemetode enn vår returetikett, er det selvsagt helt opp til deg.

4. Lever den til nærmeste Postkontor/Post i butikk. 
Pr. i dag har vi ett returgebyr på 79 kroner når vi mottar pakken fra deg. Dette gjelder ikke reklamasjoner, bytter eller om du betaler returen selv.

Når vi har behandlet returen sørger Klarna for oppdatert faktura eller for tilbakebetalingen. Dersom du har valgt faktura og ikke betalt den, vil varen slettes fra fakturaen. Har du betalt med kort vil Klarna ta kontakt med deg for tilbakebetaling. Tilbakebetalingen skjer normalt innen 7 virkedager etter at vi har gitt beskjed til klarna om refundering. Du kan logge deg inn på https://my.klarna.com/no/nb/login for å få oversikt over dine utestående beløp samt betalingsinformasjon.

Om du returnerer noe uten å bestille noe annet i bytte trekker vi fra 79 kr i returgebyr fra summen.

 

VILKÅR

For å få tilbakebetalt hele beløpet ved retur/angrerett, skal varen sendes tilbake i samme stand som da du mottok den. Det vil si i originalemballasje, med alle merkelapper hengende på, uten lukt eller merker.

Åpne originalemballasjen så fint det lar seg gjøre. Om du mottar en vare uten emballasje fra oss ser du bort fra emballasjen, mens resten av punktene gjelder.

Dersom du returnerer en brukt vare, vurderer vi varens verdireduksjon, og tilbakebetaler varens brukte verdi. En vare uten originalemballasje, merkelapper eller med lukt/merker vil anses som brukt og hele beløpet vil ikke være kvalifisert for tilbakebetaling.


TILBAKEBETALING


NÅR FÅR JEG TILBAKEBETALINGEN FOR MIN RETUR?

Ved retur og bytte tilbakebetales pengene normalt innen 7 virkedager etter at du mottok returbekreftelse fra oss. Det er fordi det er Klarna som står for denne refunderingen, og de får beskjed fra oss så snart returen er behandlet. Deretter har de en behandlingstid inntil 7 virkedager. Dersom du har betalt med kort føres pengene direkte tilbake til samme kort, ved betaling med faktura vil Klarna kontakte deg for kontonummer.

Bytte

Metode 1 (Raskest):
Legg inn ny bestilling på det du ønsker å bytte til. Skriv inn ordrereferansen på returskjema for ny og gammel ordre.
Da krediteres summen for den gamle ordren når vi mottar den uten noe ekstra kostnad.

Metode 2: 
Send varen(e) tilbake til oss (Forklart under), så sender vi ut de nye varen(e) etter dem er mottatt av oss.

Dette er hvordan det gjøres:

1.
 Legg inn ny bestilling i nettbutikken på den varen du ønsker å bytte til og skriv ned det nye ordrereferansen på returskjema.

2. Fyll ut returskjemaet og kryss av for ”Bytte” i returårsak. Klistre returfraktseddelen godt synlig på posen. 
For bytte av vare(r) opp til 2 kg: Returfraktseddelen henter du ned https://www.posten.no/retur/. Bruk så ReturID: spor-22992 og fyll inn nødvendig informasjon.

For bytte av vare(r) over 2 kg: Ta kontakt med oss på kundeservice@sportsdeal.no så sender vi deg en returseddel. 

3. Lever den til nærmeste Postkontor/Post i butikk. 

Vi tilbyr GRATIS bytte dersom du følger denne veiledningen. Hvis du ønsker å bytte en salgsvare, ta kontakt med kundeservice på kundeservice@sportsdeal.no 

VILKÅR

Skal det byttes til en dyrere vare, så må metode 1 benyttes. Dette da vi ikke har mulighet til å trekke/legge til større beløp på kort/faktura. 

For å få tilbakebetalt hele beløpet ved retur/angrerett, skal varen sendes tilbake i samme stand som da du mottok den. Det vil si i originalemballasje, med alle merkelapper hengende på, uten lukt eller merker.

Åpne originalemballasjen så fint det lar seg gjøre. Om du mottar en vare uten emballasje fra oss ser du bort fra emballasjen, mens resten av punktene gjelder.

Dersom du returnerer en brukt vare, vurderer vi varens verdireduksjon, og tilbakebetaler varens brukte verdi. En vare uten originalemballasje, merkelapper eller med lukt/merker vil anses som brukt og hele beløpet vil ikke være kvalifisert for tilbakebetaling.

Reklamasjon

Dersom du oppdager en feil på en vare ber vi deg kontakte oss snarest mulig via e-post til kundeservice@sportsdeal.no. For å kunne gi deg god og raskest mulig hjelp ber vi om at du opplyser om følgende:

Fullt navn

Ordrereferanse (f.eks. KMNJSMEK)
Hvilken vare det gjelder
Størrelse og eventuelt fargen.
Beskriv feilen eller mangelen ved varen.
Legg ved bilde(r) av feil. Gjerne nærbilde av feilen og ett oversiktsbilde av produktet med feilen.

Da kan vi hjelpe deg med en ny erstatningsvare eller repperasjon så kjapt som mulig!

Før du sender inn en reklamasjon bør du ha tatt kontakt som beskrevet ovenfor og forklare hva det gjelder. Da vil vi ut i fra beskrivelsen ta stilling til om det er en reklamasjonssak eller ikke. Når du har fått klarsignal til å sende inn varen ber vi deg om at den er ren, enten det er sko, tøy eller andre ting. Som regel leverer vi varen rett videre til produsent/leverandør for en vurdering fra deres side om de ønsker å behandle det som en reklamasjon. I noen tilfeller vil du også få beskjed om å sende varene direkte til produsent for enklere og raskere behandling.

Vi dekker fraktkostnad for varen kun dersom opplysningene som blir gitt er korrekte og det er en reell reklamasjon. Dersom det skulle vise seg at reklamasjonen er feilaktig beskrevet, ikke blir godkjent eller egentlig gjelder slitasje som ikke dekkes av reklamasjonsretten vil du selv måtte betale frakt.

Uavhentede Pakker:

Posten sender ut melding om ankommet pakke straks den ankommer ditt lokale postkontor. Deretter sendes det en påminnelse om uavhentet sending etter 7 dager. Dersom pakken ikke er hentet innen 14 dager, returneres den til oss. Dersom du ikke henter pakken og forholder deg ellers helt passiv, vil dette ikke gi oss noen indikasjoner om hvorfor pakken ikke er hentet.

Dersom vi ikke hører noe fra deg vil du bli belastet 200,- kroner + frakt tur/retur våre frakt- og administrasjonstkostnader ved uavhentede pakker.

 
Du vil da ikke ha oppfylt kravene som stilles til deg i henhold til Angrerettloven §11 og §13, og mister således retten til å gå fra avtalen.

Om ikke annet er avtalt sendes alle returer, bytte og reklamasjoner til:

SportsDeal
Telegata 6
3674 Notodden
Norge

Merk gjerne pakken om det gjelder retur, bytte eller reklamasjon.