Xeed XC JR Gutt 24" Sort Matt Orange

Solid guttesykkel for tur og hverdag. Nyutviklet Pro Curve aluminiumsramme og tredelt aluminiumskrank med maskinlager kombinerer lav vekt med god slitestyrke.

Mer informasjon

x1831xc4jrgutt24
Nytt produkt

2 599 kr

På Lager (sendes innen 1-5 virkedager)

- +

 
Mer info
Solid guttesykkel for tur og hverdag. 
Nyutviklet Pro Curve aluminiumsramme.
Kraftige felgbremser der bremsehendlene er tilpasset barnehender.

Solid guttesykkel for tur og hverdag. Nyutviklet Pro Curve aluminiumsramme og tredelt aluminiumskrank med maskinlager kombinerer lav vekt med god slitestyrke. Dempegaffel gir ekstra komfort på humpete underlag. Kraftige felgbremser der bremsehendlene er tilpasset barnehender. 21 gir gjør at det alltid er et gir som passer. Oppreist sittestilling for å gi god kontroll og overblikk i trafikken.

Egenskaper

Bruker
Junior

Størrelse fra- til
8-12 år

Sykkelkategori
Terrengsykkel jr.

Bruksområde
Tur: Ja

Sittestilling
90° Komfortabel

Alder/høyde
8-12 år

Antall gir
21

Ramme
XEED JR Pro Curve

Gaffel
HL Bravo 410 E

Hjulstørrelse
24''

Felger / hjulsett
24'' QJ 168 aluminium

Dekk
24x2” CH Victory

Girskiftere
Shimano Altus

Gir bak / navgir
Shimano Altus

Kassett
Shimano

Krankgir
Shimano Altus

Krank
Samox SAC 08 42/34/24t

Bremser
Tektro 855AL V-bremser

Styrestem
Soxos

Styre
Soxos

Grips
Soxos

Setepinne
Soxos

Sete
Soxos

Vekt på sykkel
13,2 kg
 
Størrelse

 
Størrelses Guide Junior/Barn

BARN 2 - 12 ÅR

SKRITTLENGDEALDERANBEFALT HJULSTØRRELSE
35 - 42 cm2 - 4 år12"
40 - 55 cm4 - 6 år16"
55 - 63 cm6 - 8 år20"
60 - 72 cm8 - 12 år24"
 
Tilbakemeldinger
 
Vedlikehold

BYTTE BREMSEKLOSSER PÅ FELGBREMS


Noen bremseklosser har utskiftbar bremsegummi. Disse løsnes ved å dra ut en låsesplint som holder bremsegummien.

  • Sett inn nye bremsegummier og fest splinten igjen.
  • Spisse klossene slik at de berører bremseflaten på felgen ca 1 mm før resten av klossen.

Må du bytte hele klossen, gjøres dette ved at du løsner mutteren som holder klossen (vanligvis 5 mm Umbraco eller 10 mm mutter), skifter ut bremseklossen og så fester den nye.

  • Også her skal klossen spisses slik at framparten av klossen berører bremseflaten på felgen 1 mm før resten av klossen.
  • Etterstramme wiren slik at klossen tar godt.

VASK SYKKELEN RIKTIG


Grundig vask

Vi anbefaler Pedro’s Mini Pit Kit som inneholder det meste du trenger til sykkelstell. I tillegg er det veldig kjekt med en sprayflaske med Muc-Off vaskemiddel.

  • Skyll først med varmt vann for å få skitten til å løse seg opp.
  • Deretter sprayer du vaskemiddel på hele sykkelen.
  • Bruk børster på steder der skitt og smuss sitter fast.
  • Vask sykkelen helt ren – vær grundig!

Bruk polish på rammen

  • En blank og finne ramme gir deg mer igjen hvis du en gang skal selge sykkelen.
  • Sykkelen blir også mye enklere å holde ren.
  • Tørk grundig og spray på polish og poler med en myk klut.

Smør kjedet riktig

  • Vask kjedet helt rent med avfettingsmiddel, tørk av grundig.
  • Velg en kjedeolje som passer ditt bruksområde, f.eks Pedro’s SynLube eller Weldtite.
  • Drypp en dråpe olje på innsiden av hvert ledd, og jobb deg rundt hele kjedet.
  • Når alle leddene er smurt, fører du pedalarmene bakover i ca 30 sekunder.
  • Tørk så overflødig olje forsiktig vekk.

Du trenger følgende verktøy:

  • Mini Pit Kit
  • Muc-Off
  • Six Pack Chain Tool+
  • Intensive Care Unit +M7
  • Gulvpumpe
  • Pedro’s dekkspaker
  • Skarp wirekutter
  • Feedback Sports Mechanic mekkestativ

VELG RIKTIG DEKK


Riktig dekkvalg avgjør både feste og rulleegenskaper, og er like viktig enten du driver med stisykling eller deltar i terrengritt.

Terrengdekk Brede dekk punkterer mindre, triller bedre og er mer komfortable på ujevnt underlag. Smale dekk har lavere vekt, triller raskere på jevnt underlag, men punkterer lettere. Sykling på våt stein og glatte røtter krever mykere gummiblanding, noe som triller dårligere men gir godt feste. I rittsammenheng velger man dekk ut fra det underlaget det er mest av. Som oftest er Continental Race King eller andre lavknastdekk det raskeste valget.

Grus/god sti: Rulleegenskaper er viktigst, men du må ha feste for å ikke skli ut i svingene. Tips: Continental Race King og Continental Twister.

Allround: Krever mer feste, og derfor lenger avstand mellom knastene. Ofte vil det hjelpe med grovere dekk framme. Tips: Continental X-King

Terreng/sti: Volum og feste er viktigere enn lav vekt. Tyngre dekk tåler mer. Mykere gummi er å foretrekke, gir bedre grep. Tips: Continental Mountain King og Continental Rubber Queen.

Fatbike/tjukksykkel: Brede dekk som gir mye bedre flyteevene og absorberer ujevnheter i terrenget bedre enn tradisjonelt brede terrengdekk. Brukes med lavt lufttrykk, f.eks 6 psi framme og 8 psi bak.Bredder fra 3,8 til like under 5".

Sjekk lufttrykket Ikke pump terrengdekkene steinharde – da mister du bare kontrollen på sykkelen! For et 2.0" dekk er 35 psi bak og 30 psi foran (person på 80 kg) et godt utgangspunkt. Bredere dekk kan kjøres med lavere trykk. Mange konverterer vanlige dekk til slangeløst med Caffélatex. Dekkene må være klargjort for slangeløst, f.eks Continental Race Sport.

Hybrid Det er viktig å tenke på hvor man sykler mest og hva man prioriterer. Liker man fart må man ofte skofte litt på komforten. Kjører man mye med sidevesker eller sykkelhenger trengs mer volum for punkteringsbeskyttelse.

Ingen produkter

Kommer Frakt
0 kr mva
0 kr Totalt

Til betaling